Fietsers tussen Linde en Zuidwolde kunnen veilig N48 oversteken

fietsverbinding-Linde-Zuidwolde

De veilige fietsverbinding tussen Linde en Zuidwolde is af. Weggebruikers kunnen straks gebruik maken van een vrijliggend fietspad en een speciale fietsbrug om de N48 over te steken.

Tot vreugde van omwonenden, zij roepen al jaren om maatregelen die de route veiliger moeten maken.

Plaatselijk Belang Linde heeft zich jarenlang bemoeid met de kwestie en is blij dat de route er ligt. “Naast de fietsbrug ligt een ecoduct. Fietsers moesten dat delen met gemotoriseerd verkeerd, wat weer tot gevaarlijke situaties zorgde”, vertelt voorzitter Martijn Mulder.
Scholier Hugo de Jonge kan dat beamen. “Ik heb het wel een paar keer mis zien gaan”, vertelt hij. “Er waren auto’s die met 90 kilometer per uur bijna de kinderen van de fiets reden.” “Het was zelfs zo erg dat ouders hun kinderen uiteindelijk met de auto naar school brachten”, vult Mulder aan. “En dat is echt heel jammer.”
Nu ligt de fietsbrug naast het viaduct, dat maakt het een stuk veiliger.

Even geduld a.u.b.
Jarenlang werd er vanuit Linde aangedrongen op een veilige fietsroute. Nu steeds meer middelbare scholieren uit Zuidwolde richting Dedemsvaart fietsen via de Linderweg, werd eenzelfde roep ook in Zuidwolde steeds luider.
“Het heeft wat jaren gekost”, beaamt wethouder Mark Turksma. “Maar dan heb je ook wat. Er is mij beloofd dat deze fietsbrug er voor honderd jaar ligt.”

De eerste noodkreten voor maatregelen stammen uit 2012. Enkele jaren later in 2016 werd een gedeelte van het fietspad aangelegd. Een jaar later werd de oproep gedaan om ook te kijken naar een veilige fietsverbinding over de N48. Hoe dat er precies uit moest zien, daar werd veel over gediscussieerd.

Veiligheid voor alles
Uiteindelijk werd er gekozen voor de fietsbrug zoals hij er nu ligt. In totaal zou het bedrag voor het project uitkomen op een kleine 2,5 miljoen euro, waarvan zo’n 1,3 miljoen euro betaald moest worden door gemeente De Wolden.
Vanuit het Rijk kwam er een half miljoen euro subsidie, ook de provincie kwam met extra geld de gemeente tegemoet. Maar de komst van de brug duurde langer dan verwacht. Onder andere door stijgende kosten van materialen. Zo zou het project toch 165.000 euro duurder uitvallen. De gemeente ging uiteindelijk akkoord om dit bedrag extra beschikbaar te stellen.

“Drenthe profileert zich als de fietsprovincie. Gemeente De Wolden noemt zich de fietsgemeente. Dan moet je op een essentiële fietsroute niet bezuinigen op veiligheid”, besluit Turksma.

Bron: RTV Drenthe / Foto: Marjolein Lauret

Categorieën