Allereerste fietsstraat van Emmen in de Kerkhoflaan

Auto’s zijn te gast tussen Wilhelminastraat en het spoor

Fietsstraat

Emmen heeft er een nieuw type straat bij: een fietsstraat. De afgelopen dagen is hard gewerkt om de Kerkhofkaan in het centrum op die manier in te richten. Auto’s zijn toegestaan, maar zijn wel te gast. En zo horen zij zich daar ook te gedragen.

De Kerkhoflaan is de straat tussen de twee kerkhoven in het centrum en waar sinds jaar en dag groente- en fruitzaak Hofman te vinden is. Veel tieners rijden er van en naar hun middelbare school en ook veel fietsers uit de wijk Angelslo zijn er te vinden. De straat kan al een tijdje niet worden gebruikt. In opdracht van de gemeente verving het bedrijf Avitec de verouderde riolering door een gescheiden rioolsysteem waarbij het regenwater apart wordt afgevoerd. Dit gebeurde ook in de Juliana- en de Beatrixstraat.

De vervanging van het riool bood de gemeente de kans om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan: De Kerkhoflaan veranderen in een fietsstraat. Wie op vrijdagochtend ging kijken, zag grote machines die rood asfalt op het wegdek stortten. In het midden was eerder al een verhoging gemaakt en de weg was ook al versmald. ,,Om iedereen duidelijk te maken dat dit een andere straat is dan andere straten’’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ,,Fietsers krijgen ruim baan en automobilisten moeten zich aanpassen.’’

Grotere wegen
De fietsstraat loopt van de kruising met de Wilhelminastraat tot de spoorwegovergang en past volgens de gemeente bij het streven om meer veilige en comfortabele fietsverbindingen aan te leggen. Ook sluit het aan bij het idee dat autoverkeer zoveel mogelijk via de grotere wegen van en naar het centrum moet. De gemeente hoopt dan ook dat het gros van het autoverkeer dat altijd via de Kerkhoflaan van en naar het centrum reed nu kiest voor de Van Schaikweg en de Dordsestraat. Dit zijn vierbaanswegen zonder fietsers.

In de Julianastraat heeft asfalt plaats gemaakt voor klinkers. Ook is daar één verkeersdrempel geplaatst. In de Beatrixstraat wordt nog gewerkt. De nieuwe riolering ligt er, maar de nieuwe klinkers moeten er nog wel in. In deze straat komen drie verkeersdrempels. De Beatrixstraat is in tegenstelling tot de Julianastraat geen doodlopende straat voor auto’s. Na de zomervakantie wordt van de Zuiderstraat ook nog een fietsstraat gemaakt. Dit is de straat parallel aan het spoor richting de voormalige muziekschool. Omdat die weg vrij smal is, komt daar geen verhoging over het middelste gedeelte van de weg.

Bron: DvhN

Categorieën