Midden-Drenthe aan de slag met fietsroutes: meer paden voor recreant en doorfietser

fietsroutes-midden-drenthe

De gemeente Midden-Drenthe wil de komende jaren de fietsroutes in de gemeente verbeteren. Er komen nieuwe fietspaden en de bestaande worden opgeknapt. Op plekken waar fietsers en auto’s de weg delen, gaat de maximumsnelheid omlaag.

Veiligheid staat voorop in het nieuwe fietsplan Op Fietse Midden-Drenthe, waarin de plannen tot 2035 staan. Daarom worden de gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom fietsvriendelijker gemaakt. De maximumsnelheid op wegen wordt teruggebracht van 80 naar 60 kilometer per uur. 60-wegen waar vaak te hard wordt gereden, worden zo ingericht dat automobilisten het gaspedaal minder diep indrukken.

Doorfietsroutes
Snelheidsduivels op de fiets moeten wat de gemeente betreft juist meer ruimte krijgen om door te fietsen op zogenaamde doorfietsroutes. Dit zijn bredere fietspaden tussen grotere plaatsen waar met name op speedpedelecs en e-bikes grotere afstanden worden overbrugd. De doorfietsroutes in Midden-Drenthe zijn onderdeel van een Drents netwerk van deze fietssnelwegen. De routes Assen-Hoogeveen (die aansluit op Assen-Groningen), Appelscha-Emmen en Assen-Meppel lopen door de gemeente.
Doorfietsroutes liggen er al in Midden-Drenthe, maar de wens is om de losse delen op elkaar aan te laten sluiten. Het duurste onderdeel is het aanleggen van het 9 kilometer lange fietspad tussen Hoogersmilde en Beilen. Hoewel het nieuwe Fietsplan nog verwerkt moet worden in concrete uitvoeringsplannen, schat Midden-Drenthe de kosten van dit pad tussen 3,3 en 7,1 miljoen euro. De ontbrekende delen in de route Beilen-Hooghalen-Assen (2 kilometer) gaan naar verwachting 9 ton kosten. Tussen Westerbork en Emmen kost het ontbrekende deel van Orvelte naar de gemeentegrens met Coevorden een miljoen euro.

Meer nieuwe routes
Naast extra kilometers fietspad voor de snelle fietsers, staan er ook nog heel wat andere routes op het wensenlijstje van de gemeente. Doel is om scholen, sportvoorzieningen en speeltuinen veilig per fiets te kunnen bereiken. Zo wil Midden-Drenthe onder andere een fietspad van Witteveen naar Hoogeveen, via Nieuw Balinge (kosten: 4,5 miljoen) en een verbinding tussen Drijber en Wijster.
Ook is er aandacht voor recreatieve routes. Toeristische hotspots als de VAM-berg, museumdorp Orvelte en het Herinneringscentrum Kamp Westerbork moeten verbonden worden.

Plan
Al in 2019 gaf de gemeenteraad van Midden-Drenthe aan een fietsplan te willen, ruim een jaar later werd begonnen met het ontwikkelen ervan. Door verschillende oorzaken als de coronapandemie en ziekte van medewerkers liep het opstellen van het plan vertraging op. Inwoners konden via een enquête hun mening geven, ook de Fietsersbond werd geraadpleegd.
Nu het plan ruim vier jaar later af is, moet de gemeenteraad het nog goedkeuren. Daarna kan er gekeken worden welk onderdeel op welk moment uitgevoerd kan worden.

Bron: RTV Drenthe

Categorieën