Direct naar inhoud
Afdeling Drenthe

Veilig maken fietspaden in Midden-Drenthe levert komende dertig jaar 13,5 miljoen euro op

Gepubliceerd op:

Het veiliger maken van gemeentelijke fietspaden en -stroken in Midden-Drenthe kost alles bij elkaar 2,6 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Maar dan heb je ook wat: 13,5 miljoen euro aan baten omdat minder mensen verongelukken of gewond raken.

Het veiliger maken van gemeentelijke fietspaden en -stroken in Midden-Drenthe kost alles bij elkaar 2,6 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Maar dan heb je ook wat: 13,5 miljoen euro aan baten omdat minder mensen verongelukken of gewond raken.
Anders gezegd: voor elke euro die je in deze gemeente in fietsveiligheid investeert, hoef je 5,19 euro niet uit te geven aan de gevolgen van ongelukken met fietsers. Dat is bovendien meer dan in de vijftien gemeenten die qua leefomgeving en andere fysieke aspecten het meest op Midden-Drenthe lijken.

Potentieel onveilige fietspaden
Sweco keek, in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, naar potentieel onveilige fietspaden in Midden-Drenthe: plekken waar fietsers de weg delen met snel rijdende auto’s, te smalle fietsroutes en gevaarlijke oversteekplaatsen. Het gaat daarbij alleen om onveilige plekken op wegen die de gemeente zelf beheert, provinciale wegen zijn uitgezonderd.
Om te beginnen zijn er de wegen waar auto’s 80 kilometer per uur mogen en waar fietsers geen eigen pad hebben. Daarvan telt Midden-Drenthe 1,8 kilometer. Een vrijliggend fietspad aanleggen is daar niet mogelijk, en dus moet de maximumsnelheid voor auto’s op die plekken omlaag, aldus Sweco, naar 60 kilometer per uur.
Fietsers in Midden-Drenthe lopen ook gevaar op zestigkilometerwegen, over een totale afstand van 5,2 kilometer. Bij 186 meter is een vrijliggend fietspad de oplossing, voor 5,1 kilometer moet er een fietsstraat of fietsstrook worden aangelegd.
Daarnaast telt de gemeente 3,5 kilometer aan druk bereden fietsstroken waar auto’s 50 kilometer per uur mogen. Bij 926 meter daarvan kun je een los fietspad aanleggen, bij de overige 2,5 kilometer moet de maximumsnelheid voor auto’s omlaag om fietsen veiliger te maken.

Te smal
Van alle fietspaden in Midden-Drenthe is 2,2 kilometer bovendien minimaal een meter te smal. Daarvan zou 1,2 kilometer zelfs minimaal anderhalve meter breder moeten zijn om veilig te kunnen fietsen.
En dan is er nog 0,3 kilometer aan parkeervakken waar fietsers langs moeten laveren, ook dat bestempelt Sweco als onveilig. Net als twee oversteekplaatsen op tachtigkilometerwegen: daar zouden drempels moeten komen om automobilisten te dwingen langzamer te rijden.

Om alle knelpunten zo veilig te maken is de gemeente Midden-Drenthe dus 2,6 miljoen euro kwijt. Teruggerekend naar de lengte van het totale fietsnetwerk in de gemeente is dat minder dan in de vijftien gemeenten die qua leefomgeving en andere fysieke aspecten het meest op Midden-Drenthe lijken. Sterker: in al die gemeenten liggen de kosten verhoudingsgewijs hoger dan hier.
De totale winst van veiligere fietspaden over de komende dertig jaar — 13,5 miljoen euro — ligt naar verhouding ook lager dan in vergelijkbare gemeenten.

Fietsen is duurzamer
Als in heel Nederland de drukste fietspaden veiliger worden gemaakt, ook die in het beheer van provincies en waterschappen, kost dat 2,3 miljard euro. Het voordeel van zo’n operatie, aldus de Sweco-onderzoekers: de komende dertig jaar 220 minder verkeersdoden en 10.000 mensen minder die gewond raken.
De gezondheidswinst is niet de enige winst, benadrukt Fietsersbond-directeur Esther van Garderen: „Als fietspaden veiliger worden, kiezen mensen ook vaker voor de fiets. Dat is duurzamer, en mensen worden er gelukkiger van.”

Bron: AD / Martijn Klerks

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen