Assen herbergt Groningse schat: zeldzame Fongers-fietsen van Jos Rietveld
Na zijn pensioen besloot Jos Rietveld zijn passie voor het Groningse fietsenmerk Fongers volledig te omarmen.
Als fan van het merk sinds zijn jeugd, kocht en restaureerde hij talloze Fongers-fietsen, waarvan een deel binnenkort te zien is in het Museum aan de A in Groningen. Maar het merendeel van zijn collectie staat in zijn toonkamer in Assen. “Ik zie mezelf als de tijdelijke bewaarder van dit rijdende erfgoed.”
Het restaureren van de fietsen begon in zijn Amsterdamse studiejaren. “Eind jaren 70 begon ik al Nederlandse fietsen bij elkaar te harken en op te knappen, langzaam heb ik die hobby uitgebouwd.” Rietveld hield zich in die tijd nog bezig met allerlei verschillende merken, maar de Fongers-fietsen vielen hem gelijk op.
Gaat twee mensenlevens mee
“Fongers heeft nooit willen inleveren op kwaliteit, zij maken de beste fietsen,” zegt Rietveld. Dat kan de fietsenverzamelaar gelijk demonstreren. “Een Fongers gaat een menschenleven mee, luidde de slogan. Ik heb hier fietsen van 120 jaar oud staan, dus eigenlijk zelfs twee mensenlevens.”
Na jaren in directie- en managementfuncties gewerkt te hebben, heeft Rietveld nu alle tijd voor zijn grote hobby. “Als directeur van de GGD in Groningen had mijn werk veel tijd nodig, waardoor mijn hobby altijd op de achtergrond stond. Maar het schrijven van een boek over Fongers was iets waar ik al lange tijd van droomde. In één jaar tijd heb ik het boek afgemaakt en inmiddels zijn er al 1200 exemplaren verkocht.”Het Museum aan de A in de stad Groningen is momenteel aan het verbouwen. In het nieuwe museum zal een gedeelte van zijn collectie een eigen hoekje krijgen.
Ziel van de fiets
Voor een echt mooie fiets uit 1920 telt Rietveld zo’n 1500 euro neer. Dat is hem iedere euro waard. “En als ik zo’n fiets weer kwijt wil, dan krijg ik er nog wel meer voor. Het zijn natuurlijk historische objecten.”
Rietveld vindt sleutelen aan de fietsen prachtig, maar dan wel uitsluitend met originele onderdelen. “We willen de ziel van de fiets behouden. Je moet zien wat hij heeft meegemaakt. Geen compleet nieuwe zadels, gespoten frames of andere dingen. dat is uit den boze. Dat is mijn overtuiging.”
Rietveld hoopt nog twee zeldzame fietsen aan zijn collectie toe te voegen. Zo is er de kruisframe, een herenframe die tussen 1901 en 1907 werd gemaakt, waarvan slechts één exemplaar bekend is. En de safety, de voorloper van de moderne fiets uit 1890, waarvan er tussen de 200 en 300 exemplaren werden geproduceerd, maar geen enkele bekend is.
“Als ik die twee vind, ben ik klaar met de hobby,” zegt hij. “Je blijft altijd op zoek naar de objecten die je nooit zult vinden, maar soms komen ze toch onverwacht naar je toe.”
Bron en foto: RTV Drenthe – Robbert Oosting
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Subsidie voor doorfietsroute Emmen-Klazienaveen Subsidie voor doorfietsroute Emmen-Klazienaveen
De provincie Drenthe investeert €4,5 miljoen in de realisatie van een doorfietsroute, de F862, tussen Emmen en Klazienaveen. Samen met…
Gepubliceerd op: -
Provincie Drenthe en Recreatieschap Drenthe werken samen aan fietsroutes en bankjes langs routes Provincie Drenthe en Recreatieschap Drenthe werken samen aan fietsroutes en bankjes langs routes
Provincie Drenthe levert een bijdrage aan drie projecten voor recreatief wandelen en fietsen in Drenthe. De projecten worden in samenwerking…
Gepubliceerd op: -
Fietsen in het donker? ‘Fietsverlichting AAN’ en gaan Fietsen in het donker? ‘Fietsverlichting AAN’ en gaan
Het is grijs, koud en regenachtig buiten en het is ook nog eens een uurtje eerder donker. Dus is goede…
Gepubliceerd op: