Nederland is natuurlijk een echt fietsland. Toch zien we dat lang niet iedereen die een e-bike in de schuur heeft staan, deze ook daadwerkelijk gebruikt om mee naar het werk te gaan.
Ontzettend zonde natuurlijk, want het scheelt je niet alleen een hoop geld, maar het is ook voor zowel je lichamelijke als mentale gezondheid. Toch zien we wel dat hier de laatste jaren verandering in is gekomen en er steeds meer mensen zijn die op hun e-bike naar hun werk gaan. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de afstand die je moet afleggen, maar is een afstand tot 15 – 20 kilometer prima te doen als het aan ons ligt.
Waarom kiezen mensen voor de e-bike?
Er zijn verschillende redenen waarom steeds meer mensen besluiten om de auto te laten staan en met de e-bike naar hun werk te gaan. Natuurlijk biedt de e-bike een hoop gemak, waardoor je vaak nog sneller op je werk bent, dan wanneer je iedere ochtend door de drukke stad met meerdere stoplichten moet om op je werk te komen. Daarnaast speelt ook het milieu een belangrijke rol in de keuze voor de e-bike. Door te fietsen in plaats van met de auto te rijden, dragen pendelaars bij aan het verminderen van de CO2 uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Als we nu allemaal eens waar mogelijk, minimaal één dag per week op de fiets naar ons werk zouden gaan, dan zal dit een mooie eerste stap zijn naar een nog schonere wereld.
Fietsfabrikanten voor e-bike blijven zich ontwikkelen
De e-bikes van jaren geleden zijn natuurlijk allang niet meer te vergelijken met de e-bike van tegenwoordig. Als we kijken naar bijvoorbeeld Amslod, een gerenommeerde fietsenfabrikant voor e-bikes, dan zien we dat ook daar de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. Dit zorgt ervoor dat wij als mensen van steeds meer gemakken worden voorzien en we dus helemaal niet het gevoel hebben alsof we inspanning hoeven te leveren. Zo zijn de fietsen tegenwoordig voorzien van allerlei technische snufjes, die het fietsen allemaal nog even makkelijker en daarmee ook leuker maken. De drempel om op de fiets naar het werk te gaan wordt op deze manier een stuk lager.
Fiscale regelingen via het werk
De kosten van een e-bike zijn natuurlijk een stuk hoger dan wanneer je met een normale fiets gaat. Echter is het wel zo dat dit een investering is voor de lange termijn. Vooral bij grote bedrijven is het daarom mogelijk om via een fietsplan deel te nemen, om flink te kunnen besparen op de prijs. Allereerst scheelt het je BTW en betaal je de prijs vanuit het bruto salaris. In bepaalde gevallen bieden werkgevers je zelfs de mogelijkheid om vakantiedagen of overuren in te leveren, waardoor je uiteindelijk helemaal niets hoeft te betalen voor je fiets. Dus mocht je al een tijdje met het idee rondlopen om een e-bike aan te schaffen, dan is het helemaal geen gek idee om eens langs de afdeling personeelszaken te lopen en te vragen naar de mogelijkheden.