Drenthe profileert zich als dé fietsprovincie van Nederland, maar de veiligheid laat nog te wensen over

Drenthe profileert zich als dé fietsprovincie van Nederland, maar er moet een tandje bij om die reputatie waar te maken, vindt Gert Oostergetel van de Fietsersbond.

In de praktijk staat de auto nog te veel op nummer 1, vindt Oostergetel. Als vertegenwoordiger van de Fietsersbond in de provincie overlegt hij veelvuldig met gemeenten en de provincie. „Drenthe is, ook in vergelijking met Groningen en Friesland, een autoprovincie als je kijkt naar het aantal gereden kilometers.”

Gemeenten gaan in zijn ogen dan ook nog te veel uit van de automobilist. Als voorbeeld noemt hij de voorrangsregel op de rotondes. Sinds 1998 luidt de landelijke richtlijn dat fietsers op een fietspad langs een rotonde binnen de bebouwde kom voorrang hebben op auto’s die de rotonde willen verlaten of die er af rijden. „Maar in de praktijk voldoet alleen de gemeente Noordenveld aan die richtlijn. Die geeft dan ook heel consequent invulling aan het feit dat zij de fietsgemeente van Drenthe wil zijn.”

Geen vrijliggend fietspad
Oostergetel wijst er op dat er in de provincie nog 80 kilometer wegen zijn, zonder vrijliggend fietspad. „Op die wegen wordt vaak wel harder dan 80 kilometer per uur gereden. Levensgevaarlijk.”

De provincie omarmt volgens Oostergetel vooral het recreatieve fietsen: hier in Drenthe moet je wezen als je tijdens je vakantie mooie fietstochten door de natuur wil maken. Oostergetel: „Bij veel gemeenten staat echter voor het dagelijkse verkeer de auto voorop. Wij zouden graag zien dat die gemeenten de fiets als dagelijks vervoermiddel meer voorrang geven. Weliswaar wordt er volop gewerkt aan een doorgaande fietsroute tussen Assen en Groningen, maar er zijn meer en veiliger voorzieningen nodig.”

Fietsen is gezond en milieuvriendelijk, maar nadeel is dat fietsers een relatief groot risico lopen op lelijke ongelukken, waarschuwt Oostergetel. Jaarlijks raken landelijk 13.000 fietsers ernstig gewond. „Het is jammer dat er niet een goede registratie is van deze ongelukken, waardoor je ook niet goed weet hoe je die kunt voorkomen. Drenthe is nu samen met Friesland gestart aan een project om die registratie aan de hand van de uitrukken van ambulances toe doen. Maar er zal meer nodig zijn om onze kennis te verbeteren.”

Bron: DvhN

Categorieën