Iedereen wil door coronavirus een nieuwe fiets

Rijen voor de deur bij fietsenwinkels

Het is ongekend druk in de fietsenbranche. Mensen staan in de rij voor een nieuwe tweewieler. Oorzaak: corona. ,,Dit maak je maar eens in je leven mee.’’

Fietsen zijn letterlijk niet aan te slepen. En dan maakt het niet uit of het om race-, atb-, elektrische of stadsfietsen gaat, zo leert navraag bij zaken in Drenthe en Groningen. Levertijden van 20 weken voor bepaalde types zijn geen uitzondering. En sommige uitvoeringen staan zelfs pas volgend voorjaar weer in de showroom. Ondernemers, die afgelopen winter ruim inkochten, zijn spekkoper. Over de gehele linie moet steeds vaker ‘nee’ worden verkocht.

Alternatief om fit te blijven
Als fietsenverkopers al tijd hebben voor een praatje, is overal hetzelfde verhaal hoorbaar: sinds het uitbreken van de coronacrisis is er een ongekende run ontstaan op fietsen. ,,Om fit te blijven zochten, en zoeken mensen nog steeds, een alternatief. Teamsporten werden verboden en datzelfde geldt voor sporten bij de sportschool en het fitnesscentrum. Fietsen was eigenlijk het enige dat nog mocht’’, zegt Tim Vredenburg van Bike Totaal in Havelte.

Volgens Luuk Belga, van de gelijknamige fietsenzaken in Groningen en Harkstede, is er meer aan de hand dan alleen het zoeken naar een alternatieve sport. ,,Mensen die vanwege corona niet met het openbaar vervoer willen reizen, kopen ook een fiets. Dat geldt ook voor mensen die niet op vakantie gaan of vakantie vieren in eigen land. En er zijn mensen, die thuis zitten, weinig om handen hebben en mede door het mooie weer er graag met de fiets op uittrekken. Zij halen de aanschaf van een nieuwe fiets naar voren.’’

‘Ik zag het aankomen en heb alsnog groot ingekocht’
Het gevolg is dat mensen in de rij staan voor een nieuwe fiets en winkels steeds leger raken. Belga: ,,Dit maak je maar eens in je leven mee. Onze mazzel is dat we een heel groot magazijn hebben vol met race- en atb-fietsen.’’ Dat geldt ook voor Jeffrey Veltink, de jonge ondernemer die in februari Scholten Cycling in Dalen overnam: ,,Ik zag deze enorme vraag aankomen en heb alsnog groot ingekocht. Dat was een gok, want voor hetzelfde geld was het anders gelopen en had ik de deur kunnen sluiten.’’

Het bijbestellen van fietsen bij de fabrikanten lukt nog mondjesmaat. Ook daar hebben ze te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Eerst lagen de fabrieken plat en nu er weer is opgestart, moeten medewerkers anderhalve meter afstand houden. ,,Van Gazelle weet ik dat er nu in twee ploegen wordt gewerkt om toch nog zoveel mogelijk fietsen te kunnen produceren’’, zegt Vredenburg.

‘Nee verkopen is niet fijn’
Met name race-, atb- en elektrische fietsen doen het de laatste jaren sowieso goed, weet Marcel Luppes van Luppes&Co in Hoogeveen. ,,En dat was tot twee weken geleden heel leuk, maar nu moeten we steeds vaker ‘nee’ verkopen. Dat is niet fijn.’’ Omdat fabrikanten door de enorme vraag vol inzetten op de productie van fietsen, ziet Luppes op de wat langere termijn een nieuw probleem opdoemen: de beschikbaarheid van onderdelen en accessoires. ,,Het komt nu al voor dat die niet of moeilijk leverbaar zijn.’’

Wie nog even geduld heeft, kan voor volgend seizoen een leuke fiets kopen voor weinig geld, verwacht Luppes: ,,Ik denk dat Marktplaats volgend jaar vol staat met zo goed als nieuwe sportieve fietsen.’’

Bron: DvhN

Categorieën