Vertegenwoordiger FB Drenthe: ‘Alleen Noordenveld maakt er werk van’

gert-oostergetel

Gert Oostergetel uit Rolde volgt met interesse het nieuwe onderzoek van deze krant naar de stand van de fietspaden in Drenthe.

Als provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond is hij vooral nieuwsgierig naar de beoordeling van de paden die worden gebruikt voor het dagelijks verkeer.

Intensief gebruik
Het zijn trajecten die intensief worden gebruikt door scholieren, fietsforensen en mensen die op hun rijwiel boodschappen doen, zegt Oostergetel. ,,Het gaat dan om zaken als veiligheid, overzichtelijkheid en de voorrangssituatie.’’
Zo pleit de Fietsersbond er voor om tweewielers per definitie voorrang te verlenen op rotondes. Welke gemeenten doen dat al goed in onze provincie?

Noordenveld doet het goed
Oostergetel: ,,Eigenlijk is het er maar eentje: de gemeente Noordenveld. Daar hebben fietsers binnen de bebouwde kom altijd voorrang. Die maken er tot nu toe als enige écht werk van. Het Noorden wijkt sowieso af van de rest van het land, waar op rotondes binnen de bebouwde kom wel een voorrangssituatie geldt voor fietsers.’’
De Fietsersbond houdt de stand van zaken in de Drentse gemeenten zo nauwlettend mogelijk in de gaten. Eenvoudig is dit niet, omdat er in de provincie een aantal witte vlekken bestaan. In de regio Zuidoost-Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe zijn op dit moment geen vrijwilligers actief.

Op zoek naar vrijwilligers
,,Wij zijn op zoek naar mensen in deze gebieden. Je moet als actief fietser ervaringsdeskundige zijn en je moet het interessant vinden om in je gemeente een netwerkje op te bouwen met organisaties, politieke partijen en de verkeersambtenaar van een gemeente. Ik woon in Rolde, dus zelf doe ik dit in Aa en Hunze.’’
Goed voorbeeld daar is de fietsveiligheid voor kinderen op weg naar de school in Eexterveen. ,,Veel ouders hebben geen vertrouwen in deze route, dus wat gebeurt daar: ze laten nu busjes rijden vanuit onder meer Annerveenschekanaal. Dat vind ik een hele slechte ontwikkeling. Wanneer kinderen vanaf hun twaalfde op de fiets naar de middelbare school moeten, ontbreekt het ze aan verkeerservaring. Daarbij, het is voor kinderen veel gezonder naar school te fietsen.’’

Bron: DvhN